April 2022
Jaargang 2
Editie 4
Aftrap van Bertje editie 4
Tips van Bertje
Houdt uw trailer mooi
Service partner in beeld
Kijkje in de keuken van Bertje
Beste relatie,
COVID beginnen we langzamerhand achter ons te laten en het “carnavalsvirus” hebben de meeste ook weer overleefd. Ook in 2022 staan er gelukkig mooie ontwikkelingen op stapel en hebben we de laatste periode van december 2021 ook een aantal mooie momenten beleefd.
Daarnaast moeten we reëel zijn, we leven in een wereld welke nog nooit zo onoverzichtelijk is geweest als nu. Daarom, en dat vinden we werkelijk op zijn plaats, een enorme dank naar de klanten welke zorgen dat we mooie voertuigen mogen afleveren.
Dus deze dank komt van het gehele BERDEX team naar u toe.
Ook in deze nieuwsbrief van Bertje hebben we weer aantal leuke nieuwtjes en tips die wij jou, de lezer, mee willen geven.
Veel leesplezier!
Waarom is het belangrijk om de bandenspanning te controleren:
- om het brandstofverbruik laag te houden;
- slijtage aan de band te verminderen;
- om een klapband te voorkomen;
- voorkomen van schade aan de levende lading.
Goed om te weten:
Over het algemeen is de juiste bandenspanning van een vrachtwagen tussen de 8 en 9 bar.
Waarom is het belangrijk om de verlichting te controleren:
- om goed te kunnen zien en gezien te worden;
- voor de veiligheid van de chauffeur, het overige verkeer, de dieren en het voertuig.
Waarom is het belangrijk om de ventilatoren te controleren:
- om verse lucht voor de dieren in de trailer/bakwagen te krijgen;
- om voor verkoeling te zorgen met warm weer;
- om te voorkomen dat het NVWA een bon uitschrijft vanwege gebrek aan ventilatie.
Hoe?
Zet de ventilatie aan in de bedieningskist en controleer of alle ventilatoren draaien. Check ook of deze de juiste richting op draaien. Zo niet, vervang deze of controleer waarom hij niet werkt.
Waarom is het belangrijk om de banensmering te controleren:
- om slijtage aan de glijbanen en de blokken te voorkomen;
- om te zorgen dat de klep soepel kan heffen en dalen;
- om slijtage aan de kabelschijven te voorkomen mits deze automatisch gesmeerd worden met de banensmering;
- om de corrosievorming op de staalkabels te voorkomen.
Open de kist waar de banensmeringspot zit (deze zit over het algemeen linksachter in de bedieningskist) en controleer het oliepeil. Staat hij onder het peil, vul deze bij met motorolie (15W40). Als de banensmeringspot gevuld is en de motor wordt bediend begint deze te lopen en kunt u links- en rechtsboven in de geleiders olie zien stromen.
Waarom is het belangrijk om de kabels te controleren:
- om te voorkomen dat de trailer/bakwagen onverwachts stil komt te staan;
- om veilig te kunnen laden en lossen;
- wanneer er een kabel knapt gaat er meer tijd in de reparatie zitten, dus zijn de kosten hoger dan nodig is.
Hoe?
Bekijk de vloerkabels in zijn geheel. Vooral de eerste meter bij de ophangpunten van de vloer is het eerst aan slijtage onderhevig. Je kunt dit zien aan roestvorming en het rafelen van de kabel. Het advies is om ze om de anderhalf / twee jaar te vervangen.
Bekijk de klepkabels hetzelfde als dat je de vloerkabels zou doen. Het advies hiervoor is ook om ze om de anderhalf / twee jaar te vervangen. Het is dan ook verstandig om het relais mee te nemen in de reparatie aangezien deze ook om de anderhalf / twee jaar vervangen dient te worden.
Niet iedereen is in de luxe positie om in het bezit te zijn van een loods of een overdekte parkeerplaats voor het Berdex voertuig. Want één van de grootste invloeden op uw voertuig is het weer. Een invloed waar we weinig grip op hebben. Zomerse zon en winters strooizout. Beiden negatieve invloeden op uw voertuigen en in het bijzonder op uw lak. Jaren terug werden synthetische lakken in industrieel gebruik verboden en vervangen door watergedragen lakken. Ook de primers werden vervangen. Waar we vroeger Chrome-6 gebruikten is dit nu ten strengste verboden. Zeer begrijpelijk want gezondheid is een belangrijke issue. Dit ging uiteindelijk ook ten koste van de kwaliteit van de lak.
Toch proberen we dit samen met onze vaste spuiterij, Van Boxmeer in Schijndel, te blijven monitoren. Ook zijn we steeds bezig met het verbeteren van onze voorbereiding vooraf aan het assembleren.
Maar eenmaal in gebruik valt en staat de levensduur ook zeer zeker met het onderhoud. Belangrijk is bijvoorbeeld dat u een reinigingsmiddel gebruikt waarvan de pH-waarde tussen de 5 en 8 ligt. Op de verpakking van uw reinigingsmiddel zal dit aangegeven zijn. Een eye-opener voor ons waren tips van enkele Belgische klanten van BERDEX. Gewoon een afwasmiddel gebruiken. Eigenlijk een logische tip want je vette afwas reinig je ook met een afwasmiddel.
Wel belangrijk is dat uw voertuig regelmatig grondig wordt gereinigd. Het vuil verwijderen, ook in de naden en kieren. Goed onderhoud vindt u terug in uw variabele kosten en dat is momenteel een snelle verdienste. Aan het einde van de inzet van uw voertuig vindt u dit ook terug in de inruilwaarde. Wederom een snelle verdienste.
We vonden het wel eens tijd worden dat we een servicepartner in de spotlights gingen zetten. Wie zou deze aandacht meer toekomen dan Luc Gelaude van het gelijknamige bedrijf op Industriepark 12 in Beernem (België).
Voor BERDEX is Gelaude een belangrijke factor geweest die bijgedragen heeft aan het succes van BERDEX in België.
In 1989 is Luc samen met zijn vrouw voor zichzelf begonnen na vele jaren ervaring op te hebben gedaan bij zijn voormalige werkgever. Luc leerde daar de verschillende factoren en handigheden kennen welke veewagens met zich meebrengen. Dat waren toen nog geen BERDEX opleggers maar de Van Dijk en Jackie Vanhove veewagens. In die tijd waren dat gerenommeerde merken in België.
Maar tijden veranderen. Boeren werden groter, eisen werden anders en ook de vraag naar transportmiddelen veranderde.
Ergens rond 1990 werd Luc gevraagd door Wim Haeck of Luc zijn oplegger zou kunnen onderhouden, een BERDEX.
Toen ging het snel. Veel Belgische transporteurs kochten een BERDEX opbouw of oplegger. Iedere Belgische transporteur kwam wel eens bij Gelaude voor onderhoud of voor reparatie.
De eerste indruk welke je krijgt als je in Beernem “de koer” oprijdt is dat je er niet mis zult vragen. Ook is Gelaude een handelaar van betekenis op het gebied van MERLO verreikers.
Zwarte handen en een goede technische kennis. Dat geeft vertrouwen. Direct bij de ingang zit mevrouw Gelaude waar zij de administratie beheert. In de werkplaats lopen naast Luc en zijn zoon Davy (specialist op het gebied van Merlo) nog 2 monteurs, waaronder Jean-Pierre (Jempy) die reeds 32 jaar actief is in het bedrijf. Geen BERDEX klant welke Gelaude niet kent en vice versa.
Luc zegt het mooi als ik vraag naar wat BERDEX zo bijzonder maakt. Het is als een Mecano doos. Alles is makkelijk te monteren en demonteren. In Wanroij hoef je niet twee keer uit te leggen welk onderdeel je wilt hebben. Het BERDEX nummer volstaat. Korte lijnen en snelle levertijden.
Ondanks dat Luc de 60 gepasseerd is denkt hij gelukkig nog niet aan ophouden. Wij kunnen hopelijk nog jaren op Gelaude bouwen.
Dietmar aan de basis van iedere trailer!
Vandaag maakt u kennis met één van onze productiemedewerkers, namelijk Dietmar Verhoeven!
Deze topper is 56 jaar oud, vader van 2 mooie dochters en mag zichzelf sinds kort opa noemen. Aangezien Dietmar geboren is in Kleve, een stad in Duitsland die onderdeel uitmaakt van Nordrhein-Westfalen, lijkt het misschien niet geheel vanzelfsprekend dat hij bij ons in Wanroij werkzaam is. Dit is voor Dietmar zelf inmiddels wel behoorlijk vanzelfsprekend, hij solliciteerde bij Berdex na geïnformeerd te zijn door een oud-collega. Deze oud-collega vertelde Dietmar over de prettige arbeidsomstandigheden bij Berdex Wanroij en de leuke werkzaamheden bij de afdeling chassisbouw.
Het werken met de handen was voor Dietmar absoluut niet onbekend, na 25 jaar bij een voertuigbouwer gewerkt te hebben had hij al de nodige ervaring met metaal & techniek. Vervolgens heeft hij nog 7 jaar bij een bandengroothandel gewerkt, hier bestond zijn takenpakket grotendeels uit administratieve werkzaamheden en dit beviel minder goed. Toen hij door een oud-collega en kennis werd getipt over het werken bij Berdex in Wanroij, werd Dietmar direct enthousiast. Bij Berdex kreeg hij de kans om dagelijks met zijn handen te mogen werken aan de bouw van mooie veewagens.
Op de afdeling chassisbouw worden de stalen balken aan elkaar gelast zodat een volwaardig chassis ontstaat. Hierna wordt het chassis naar de verzinkerij gebracht en ondergaat het daar verdere bewerking.
Op het moment dat het chassis zich na ongeveer één week weer in de productiehal bevindt, starten de werkzaamheden van Dietmar. Hij is namelijk verantwoordelijk voor de montage van de assen, banden en het rem-& veersysteem op het chassis. De laatste stap, namelijk het uitlijnen, wordt ook door hem uitgevoerd.
Inmiddels is Dietmar alweer 11 jaar bij ons werkzaam en het werk bevalt hem nog altijd goed. Hij vindt het prettig dat de medewerkers binnen Berdex vrijheid krijgen om de werkzaamheden op een eigen manier uit te voeren.
Hij omschrijft Berdex als “een fijne werkgever waar hij veel mogelijkheden en vrijheid krijgt!”. Volgens Dietmar is de kracht van Berdex dat veewagens geheel volgens klantwensen geproduceerd kunnen worden; “wij maken de veewagens precies hoe de klant dit wil, hierin is alles mogelijk”.
Binnen Berdex zijn we continu op zoek naar medewerkers. Wil jij deel zijn van ons jonge enthousiaste team en ga jij er samen met ons voor zorgen voor een mooie toekomst, klik dan op een van onderstaande vacatures en neem contact op met Bjorn Deckers.