In deze editie

In deze editie

  1. Aftrap van Bertje editie 5
  2. Afscheid nemen bestaat niet
  3. Teambuilding en gezelligheid
  4. MINI-MAX van BERDEX
  5. Wist je dat
  6. Eurotier 2022
  7. BERDEX, wat maken jullie zoal?
  8. Kijkje in de keuken van Bertje - Stan Wijnhoven

Aftrap van Bertje Editie 5


Beste relatie,

Bertje staat weer te springen om het een en ander met jullie te gaan delen. Uitgerust en wel staat hij te popelen om weer een nieuwe editie van Bertje met jullie te delen.

Het jaar 2022 nadert haar eind, maar dat betekent niet dat er de komende periode alleen maar standaard zaken op de planning staan. Het tegendeel! Van voertuigen afleveren in de USA en Japan, tot een beursbezoek aan de EuroTier in Hannover. Er is een nieuwe zijwandplank en een nieuw type drinkleiding ontwikkeld. De laatst genoemde investeringen zijn er om de kwaliteit van de producten van Berdex te verhogen!

Helaas is het natuurlijk allemaal ook niet rustig in de wereld en bij Berdex. Alle prijsstijgingen en restricties omtrent de oorlog met Oekraïne en de perikelen omtrent de agrarische sector hebben ook invloed op Berdex als bedrijf. Zo heeft Berdex afscheid moeten nemen van haar vestiging in Rusland 

Alle bovengenoemde zaken in combinatie met enkele handige tips van Bertje zorgen weer voor een goed gevulde nieuwsbrief!


Heel veel leesplezier gewenst!
Nieuws uit Wanroij

Afscheid nemen bestaat niet


Het zal jullie niet zijn ontgaan wat er allemaal gebeurt in Oekraïne en Rusland. Het feit was wel dat wij een (productie)vestiging hadden in Novgorod, dichtbij Sint-Petersburg in Rusland. Een bedrijf dat in enkele jaren uitgebouwd was tot een grote producent van veewagens en dat met een gedreven team om Berdex tot een hoger niveau te tillen. Berdex Rusland was een onderdeel van de Berdex-club. Door alle problematiek en sancties was het onmogelijk om vanuit Europa deze vestiging te ondersteunen en faciliteren. Een bedrijf, waar ziel en zaligheid in zat, waar mensen waren die hard werken voor eigen gezinnen/families, is niet meer in onze handen. Spijtig maar met een kop op zijn we er van overtuigd dat de nieuwe eigenaar ook de naam Berdex een mooi vervolg zal gaan geven.

De naam Berdex zal de komende periode blijven en Berdex Wanroij zal hen ondersteunen waar mogelijk. Politiek en de oorlog zullen en kunnen wij niet veranderen. Het enige wat wij konden doen was door ondersteuning en hulp aan te bieden ervoor zorgen zorgen dat er een goede overname kwam. Zodat mensen in Novgorod hun boterham blijven verdienen en dat zij zorg kunnen blijven dragen voor hun gezinnen!

Teambuilding en gezelligheid


Naast het werken aan trailers, vinden we het bij Berdex ook belangrijk dat er gewerkt wordt aan teambuiling. Uiteraard hoort hier gezelligheid bij! Zo ook op 25 juni en tijdens de bouwvakborrel is hier weer aan gewerkt.

Met een groot gedeelte van de werknemers zijn we naar het pittoreske Meijel gegaan. Een Crazy 88 tocht door het dorp zorgde voor hilarische beelden. Een BBQ om de dag af te sluiten en we hebben weer volop genoten.

Tijdens de bouwvakborrel hebben we genoten van een Mexicaanse food kar. Ook dit feest werd voor enkele tot in de laatste uurtjes.

En met het gezamenlijk WK kijken en sinterklaas vieren, heeft Berdex weer genoeg activiteiten (naast het werk) volbracht!

MINI-MAX van Berdex

Compact in zijn grootte en groots in zijn mogelijkheden. Dat was waarom de naam MINI-MAX is gekozen voor de nieuwe telg binnen de BERDEX familie.In augustus 2021 mochten we in België een compacte BERDEX aanbieden. Een BERDEX ter vervanging van een compacte veewagen uit 2006 met ruim 350.000 km op de teller. Een auto vervangen die zijn sporen had verdient. Een nieuw concept voor BERDEX? Nee dat niet helemaal, maar wel nieuw om hem standaard in het leveringsprogramma op te nemen. BERDEX bouwde de afgelopen decennia wel vaker compacte voertuigen. Dat was echter meer ad hoc.

MINI-MAX van Berdex

Dus van tekst en foto’s naar een tekening en van een tekening naar het daadwerkelijk bouwen. Het resultaat mag er zijn en wij zijn trots dat wij deze mooie BERDEX MINI-MAX nu in ons leveringsprogramma hebben.

Een compacte alleskunner voor zowel varkens als rundvee. Maar ook voor het weekend om de quad los te laten in het open veld. Een mooi combinatie dus.

Kijk op onze website voor meer informatie. https://www.berdex.nl/berdex-mini-max/ en mocht u geïnteresseerd zijn, neem dan contact op met sales@berdex.nl

Meer info over de MINI-MAX

Eurotier 2022 was geweldig


Wegens de omstandigheden van afgelopen jaren, was helaas de beurs in Hannover al enkele malen niet door gegaan. Dit jaar hebben wij weer deel kunnen aan deze beurs in Duitsland, waarbij we weer met een mooie oplegger aanwezig zijn geweest. Het was een mooie beurs waarbij diverse mooie bedrijven in onze branche aanwezig waren, we veel klanten hebben mogen ontvangen op onze stand en uiteraard weer mooie nieuwe contacten hebben gelegd

BERDEX, wat maken jullie zoal?


BERDEX opgericht in 1947 is begonnen als een constructie- en carrosseriebedrijf voor de nationale en internationale transport.

Jaren later is BERDEX of zoals de klanten in Brabant zeggen DE BERDEX zich meer en meer gaan toeleggen op het bouwen en leveren van o.a. transportmiddelen voor levende dieren. Doordat de vestigingslocatie Wanroij in Noord Brabant is, werd de varkensbranche een kind aan huis. Noord-Brabant is in Nederland namelijk de grootste toeleverancier van varkens wanneer je dit vergelijkt met de rest van Nederland en zo gebeurde het. BERDEX ontwikkelde trailers, aanhangers en opbouwen in hoofdzaak voor het transporteren van levende dieren met varkens in het bijzonder. Nooit werd en wordt echter de hand omgedraaid voor andere werkzaamheden. Opbouwen en keuren van kranen voor de omliggende militaire basissen, aanpassen en herstellen van opbouwen en aanhangers voor transport van champignon-compost, bouwen van transportdolly’s voor puinbrekers, trailers voor transport van heftrucks. Er wordt niet snel nee gezegd bij BERDEX.

In Wanroij groeiden de bouwcapaciteiten door uitbreidingen van de fabriek en middelen. Ook werden er nieuwe markten gezocht. Logisch was natuurlijk België. Ook een belangrijk varkensland en met dezelfde transportbehoeften. Ondertussen had BERDEX de klapvloeren trailer met laadlift zover uitgekristalliseerd dat deze de norm was geworden voor veel transporteurs. Onderhoudsvriendelijk, laag in gewicht, gemakkelijk in gebruik, makkelijk te reinigen, weinig slijtagedelen, kortom een lage TCO (total cost of ownership).

Tijden veranderen en eisen evenzo. Nadat de markt bekend is geworden met de klapvloerentrailer kwamen er vragen uit de markt naar trailers met beweegbare vloeren. Nog sneller te laden en belangrijker nog, minder lichamelijke inspanning voor de chauffeur welke toch wel tussen de 3 en 4 laadmomenten op een dag heeft. Deze trailer werd ontwikkeld en is nu dan ook de belangrijkste trailer in ons gamma. Dat wil niet zeggen dat de klapvloeren trailer naar de achtergrond is verdwenen

Er zijn nog steeds klanten die deze klapvloeren trailers kopen omdat het een probleemloze trailer is. Zelfs in delen van Duitsland is de klapvloeren trailer, of zoals de Duitser zegt “Klappies”, een geaccepteerde trailer.

In feite hebben we het hier continue gehad over de basistrailer. De conventioneel geventileerde trailer met of zonder schuiven.

 

Met de jaren kwamen er steeds vaker andere vragen vanuit de markt. Een verandering van de acceptatie voor transport van levende dieren door de markt speelde daar een grote rol.

En zo ontstonden ergens 15 jaar geleden de plannen voor het bouwen van dwars-geventileerde trailers. De zogenaamde “dichte trailers”. Trailer met aan beide kanten ventilatoren gemonteerd, maar wel nog steeds met de bekende BERDEX vloeren. Uitgevoerd in klap- of beweegbaar vloeren.

Dus van het ene uiterste naar het andere uiterste? Nee niet helemaal. Voor een best wel specifieke klantengroep ontwikkelden we de geconditioneerde voertuigen. Een type voertuig voor het transport van fokdieren. Dieren die de basis vormen voor een gezonde productieketen, waardoor er een omgeving vrij is van ziekteoverdragers. Filtering vindt dan ook niet meer plaats in de zijwanden maar in het voorste gedeelte van de opbouw of trailer. Deze filtering vindt plaats op 3 stages in de trailer.

De reden hiervoor is zo gezond mogelijke lucht te kunnen leveren in de ruimte waar dieren die aan het begin van de productieketen staan kunnen vertoeven. De laatste jaren kwamen er vragen vanuit de markt naar een trailer welke zowel voldeed aan het dwars-geventileerd als conventioneel geventileerd. Per knopdruk en wanneer de chauffeur dit wenst. De semi dwars-geventileerde trailer werd geboren. Deze bouwwijze is momenteel erg populair door de combinatie van ventilatoren en een conventionele opbouw.

Deze aspecten, in combinatie met ventilatoren in beide zijwanden, zorgt voor een trailer die multi-functionaliteiten heeft. Een trailer welke gesloten de eigenschappen heeft van een dwars geventileerde trailer en open die van een conventioneel geventileerde trailer.

Het bijzondere is eigenlijk wel dat we met het noemen van de 4 trailers voorbij gaan aan het feit dat we eigenlijk altijd bij de klant aan tafel willen zitten om te horen wat zijn specifieke wensen zijn. Want iedere klant heeft zijn eigen idee, wensen, bediengemak en inrichting.

Degelijk innovatief vanuit eenvoud, is ons credo.

Kijkje in de keuken van Bertje

Stan Wijnhoven Magazijnman bij Berdex!

Stan Wijnhoven is inmiddels 1,5 jaar werkzaam binnen Berdex. Stan staat centraal voor goederen ontvangst, verzendingen en bevoorrading van de fabriek in Wanroij. Dit alles doet hij samen met een team waarbij ze proberen te zorgen voor een gestroomlijnd proces. Natuurlijk heeft de huidige markt, met de problematiek die deze kent, ook invloed op Berdex. Bertje vond het daarom ook tijd dat hij de magazijnman van Berdex hierover een aantal vragen moest stellen.

Stan Wijnhoven is een 32-jarige jongeman en is erg ambitieus vanuit zichzelf. Hij streeft continu naar verbetering en professionaliteit. “Voor dat ik bij Berdex kwam te werken, was ik importeur en handelaar in meubelen die vanuit Indonesië kwamen. Daar was ik verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering”, verteld Stan. Het handelen is hem dus al enkele jaren in zijn bloed gekropen.

Over het werken bij Berdex zegt hij “Ik heb het hier goed naar mijn zin en zit erg op mijn plek. Voldoende uitdagingen en groei mogelijkheden”, lacht Stan.

Kijkje in de keuken van Bertje

Stan geeft aan dat hij het belangrijk vindt dat er continu een gestreefd wordt naar degelijk en een kwalitatief product. “Dat moet gebeuren met een vooruitstrevend team”, vindt Stan.

Waar Stan zelf erg veel voldoening uit haalt is de partsverkoop, met zijn eigen verzonnen naam: “de parts express”. Verkoop van onderdelen en daarmee klanten helpen haalt hij erg veel energie uit. Naast deze inspanningen draagt het magazijnteam ook bij aan de snelheid van de productiehal, een belangrijke taak!

Ook voor het werk van Stan heeft de oorlog, COVID en allerlei wereldspanningen, zijn werk bemoeilijkt. Prijsstijgingen, leveringsbetrouwbaarheid en beschikbaarheid zijn dagelijkse problemen die hem bezig houden. “De diversiteit aan materialen en daarbij alle voorwaarden zoals levertijden en prijzen, zorgen er voor dat het op dit moment een dagelijkse taak wordt om voortdurend te monitoren en te reageren als eventuele problemen kunnen ontstaan”, verteld Stan.

De markt kent op dit moment erg grote pieken en zeer diepe dalen. Voorspellen wordt erg moeilijk hierdoor. Stan is van mening dat deze roerige tijd nog wel aan blijft. Levertijden verwacht Stan wel dat deze zullen gaan afvlakken.

Zoals hierboven te lezen is, is er momenteel een diversiteit aan uitdagingen voor het magazijnteam. “In deze tijd moet je ook voortdurend de afweging maken of een klant of fabriek voor gaat. Een oplossing zoeken is moeilijk maar wel noodzakelijk. Zeker omdat levertijden erg wispelturig zijn en daardoor extra voorraad in de fabriek ook gewenst is”, vertelt Stan.

Daarnaast heeft het magazijn ook regelmatig complete opleggers materiaal die naar Spanje gaan, een zuster onderneming van Berdex. Ook dit hoort allemaal bij het takenpakket van het magazijn.

Stan is op dit moment tevreden binnen Berdex en ziet binnen Berdex een mooie toekomst tegemoet. “Zowel met de partslijn als een groeiende en dienende rol voor zowel de vestiging Wanroij als in Spanje, zijn belangrijke pijlers voor mij. Stiekem zou het ook een droom zijn om een keer een echte trailer te verkopen”, lacht Stan.

Bestellingen of een vraag over onderdelen, neem contact op met Stan via parts@berdex.nl.

Stan helpt u graag!